Demo

Фестиваль релігій

Кафедра філософії КНУКіМ і студенти ІІ-ІІІ курсів Факультету журналістики і міжнародних відносин влаштували феєричний «Фестиваль релігій».

На початку семестру Кафедра філософії оголосила про початок реєстрації на участь у фестивалі. Програмою заходу був передбачений перелік релігій, вибрати одну із них можна було, попередньо зареєструвавшись на Кафедрі філософії. Реєстрація була відкрита для студентів ІІ і ІІІ курсів. ЇЇ особливість була у тому, що ті, хто обирали першими, мали більші можливості вибору, оскільки список ще був неповний. Студенти готували інсценізації з обраної релігії, писали сценарії, підбирали звуковий супровід виступу, відеоряд, готували костюми, а також смачні частування.

Про початок фестивалю присутнім сповістили звуки карильйону – музичного інструменту, що складається з налагоджених дзвонів, якими керує виконавець. Відкрила свято його організатор, завідувач Кафедри філософії Катерина Кириленко. Вона розповіла присутнім притчу про те, як учні запитали свого вчителя: «Чому ти нам завжди розповідаєш історії і ніколи не коментуєш їх?» – На що вчитель відповів: «Чи хотіли б ви, щоб вас пригостили фруктами, які попередньо скуштували?». «Сьогодні ми будемо свідками того, – сказала Катерина Михайлівна, – як студенти самі куштували плоди знань та здобували есенції духовних істин». Вона побажала всім учасникам гарних фестивальних показів і звернула увагу присутніх на те, що після виступу на них чекають невеличкі подаруночки на згадку про участь у фестивалі.

Окрім студентів факультету на святі були присутні викладачі та завідувачі кафедр соціології, міжнародних відносин, зв’язків з громадськістю та журналістики.

Михайло Поплавський подякував Кафедрі філософії за організацію «Фестивалю релігій», відзначив креативність студентів Факультету журналістики і міжнародних відносин у відображенні релігій світу та побажав молоді щастя, добра, оптимізму і реалізації здорових творчих амбіцій.

Розпочали фестивальну програму студенти групи ФП-96, які підготували костюмоване дійство на тему «Ой, на Івана, та й на Купайла», представивши релігію давніх українців. «Свято Івана Купайла, – розповіли присутнім студенти ІІ курсу, – прийшло до нас із глибини віків. Це свято літнього сонцестояння, сонця і води, землі і вогню, квітучої зелені, молодості та кохання. Святкують Івана Купайла у найкоротшу ніч року, спати в цю ніч не можна. За народним повір’ям, у цю ніч відбуваються різні дива: трави і квіти набувають магічної сили, земля відкриває свої скарби, сонечко спускається з неба, щоб викупатись у воді, а опівночі вогнистим цвітом розцвітає папороть – хто знайде той цвіт, той здобуде багатство і здоров’я. Найвідважніші в цю ніч шукають її цвіт». На сцені, окрім парубків та молодиць, були лісовик, мавка, водяник, русалки. Дівчата та хлопці стрибали навколо багаття, яке «горіло» на сцені, співали купальських хороводних пісень. А також приготували гостину і запросили усіх на Купальську вечерю. Студенти-філологи почастували присутніх варениками з вишнями, политими медом, і побажали всім знайти свою квітку добра і надії!

Студенти групи ФП-96 та СОЦ-45 презентували японську релігію синто чи синтоїзм. Вони розповіли історію про те, як український хлопець Іван закохався в гарну японку, вона ж і знайомить його зі своєю релігією, театром, кухнею. Знайомили з японською кухнею студенти-філологи та соціологи також і глядачів, частуючи присутніх ролами – популярними стравами японської кухні. Молодь читала японську поезію, зокрема такі жанри як танка та хайку.

Фестивальний марафон продовжили майбутні журналісти, група Ж-46. Увазі присутніх студенти представили конфуціанство – давньокитайську релігію, яка є основою способу життя, принципом організації суспільства Китаю. На сцені глибинами мудрості зі своїми учнями – Мен-Цзи, Сюнь-Цзи, Цзи-Си – ділився Конфуцій. Студенти розповіли історію його життя та познайомили присутніх із його вченням, яке стало, свого роду, народними заповідями. Зокрема «Жень» – стрижневе поняття конфуціанства, що означає добро та людяність. «Жень» визначає людську природу або її внутрішній світ. Згідно з концепцією конфуціанства, за словами найвидатнішого учня Конфуція, Мен-цзи, людська природа у своїй основі є добра. Отже, з усіма соціальними недугами можна справлятися через самовдосконалення. Конфуцій був переконаний, що розвиток «Жень» сприятиме доброзичливому ставленню до інших. Ще одним аспектом вчення є «Лі» – норма поведінки, котрою керується по-справжньому благородний муж в усіх своїх взаєминах з людьми. Якщо кожен намагається так поводитись, то, на думку Конфуція, «все стає на свої місця в сім’ї, державі та в цілому світі», завдяки чому виконується «Дао», або шлях неба. Дотримання «Лі» допомагає людям поводитись правильно в кожній ситуації.

Група МВ-35 продовжила розповідь про китайські вірування і познайомила присутніх із даосизмом. Відповідно до концепції даосизму, який виник завдяки Лао-Цзи, створення Всесвіту відбувається в результаті декількох простих принципів і етапів: на початку була порожнеча – У-Дзи (тобто невідоме) – з вакууму утворюються дві основні форми енергії – Інь і Янь. Янь – характеризувалася як світле і темне начало, а Інь – каламутне і холодне. Янь – як більш легке піднялось угору і утворило небо, Інь – як більш важке, опустившись вниз, утворило землю. Координація взаємодії Інь і Янь формує Ци – енергію або коливання, і в врешті-решт утворює все, що існує. Ці два начала своїм існуванням підтримували мир і рівновагу. Студенти показали присутнім оригінальний танок з чорними та білим віялами, які символізували єдність у світі двох начал – Інь та Янь. Мета даосизму, як зазначили майбутні міжнародники, – навчитися використовувати Дао. Саме тому вам необхідно знати, де починається ваш Янь і закінчується Інь. «Пізнайте це через наші частування «Інь-Янь», – запропонували вони присутнім, пригощаючи паличками, одна половина яких була світла Янь, а інша темна – Інь. Студенти провели на сцені майстер-клас з техніки «Цигун». Це комплекс вправ, спрямованих на оздоровчі і терапевтичні цілі. Студенти зазначили, що даосизм перетворився на візитну картку Китаю, багато хто називає його державною релігією держави. Даосизм залишається важливим фактором впливу на життя всього Азіатсько-Тихоокеанського регіону, знайомство з яким неможливе без опрацювання цього вчення. Міжнародники провели невеличку вікторину про даосизм: тих, хто знав відповіді на питання, вони нагородили призами – ароматичними паличками, які використовуються у східних культах.

Свій виступ вони завершили невеличкою англомовною піснею:

What goes up? Must come down.

What goes around? Comes around.

Nature and balance are one and the same and Daoooo….

Daosism is the name of this game.

Студенти із МІ-45 та МЕ-65 розповіли свою цікаву історію: під музику із серіалу «Секретні матеріали» («The X-Files») група сучасних молодих людей разом із винахідником, що був одним із них, потрапила з майбутнього в минуле. І зустріли сикхів – четверо останні з 9-ти гуру проповідників сикхізму. Молоді люди знаходять в інтернеті інформацію про те, що сикхізм – це релігія, заснована в Пенджабі, у північно-західній частині півострова Індостан духовним учителем Нананком (1469 – 1539). Налічувала близько 22 мільйонів послідовників, поєднує ідеї індуїзму та ісламу. Цієї інформації їм видається замало, і вони просять сикхів розповісти про свою віру. Сикхи розповідають, що їх Бог не має форми, невидимий, перебуває поза часом. Бог всюдисутній і до створення світу був лише він та його воля. За його волею був створений Всесвіт. Бог не зовсім схований від людини. Він перебуває у всіх творіннях і для духовно пробудженого помітний будь-де. Бога треба бачити внутрішнім зором або серцем. Життя сикхів – шлях до Бога, на якому вони намагаються оминути п’ять зол: его, гнів, жадобу, прив’язаність та хтивість.

Збагнути Бога та з’єднатися з ним, вірять сикхи, можливо для кожної людини, що прямує шляхом любові, віри, відданості йому і розмірковує про його діяння. Служіння Богу ніяким чином не вказує на відхід від мирських справ, відлюдництво чи аскетизм, а навпаки, передбачає активне життя, наповнене працею, виконання дхарми (обов’язків). Головними перешкодами на шляху до спасіння є соціальні конфлікти й прив’язаність до земних здобутків, через яку людина приречена на нескінченний цикл народжень – реінкарнацію. Неухильне дотримання віри, відданість Богу повинне привести, зрештою, до переривання ланцюга перевтілень і до злиття з ним. Подорожуючі відлітають до свого часу, налагодивши портал зв’язку. Але незабаром повертаються та приєднуються до сикхів. І на знак відкриття головної істини світобудови звучить з вуст усіх присутніх на сцені мантра: «О-м-м-м-м».

Два фестивальні покази – групи МП-75 та групи ВС-26 були присвячені індуїзму. Майбутні правники (МП-75) розповіли легенду про створення світу, показали її анімаційний супровід. «У ті далекі часи, коли вся планета була вкрита безмежним океаном, коли не було суші, сонця та зірок, неба, водами океану плавало золоте яйце. Неможливо сказати, якого розміру воно було, бо порівнювати було ні з чим. У цьому золотому яйці спав і набирався сил Брахма. Нарешті настав час пробудження. Першою прокинулася думка одного з найвеличніших богів. І сила її була настільки великою, що змогла розділити космічне яйце. Одна його половина стала сушею, інша – небом і між ними з’явилося повітря. На небі Брахма розмістив зорі, а землю наповнив горами та рівнинами, ріками та морями. Подивився Брахма на створений ним світ і стало йому самотньо. Глибоко вдихнув та видихнув Брахма і його подих породив духів-асурів, добрих та злих. І з кожним подихом їх ставало все більше й більше. Вони побудували собі фортеці на небі, землі та під водою. Зрозумів Брахма, що не можуть лише духи населяти землю, і на противагу їм створив верховних богів: Вішну та Шиву, що силою своїх думок наповнили планету життям». Чарівний рух Тандави пробуджує від сну Індру, Бога-воїна, покровителя дощу, грому і блискавки, який починає підігравати Шиві на флейті; прокидається Лакшмі, богиня багатства, процвітання, краси і грації, яка починає підспівувати Шиві; прокидається і Вішна, Бог сонця, захисник універсального порядку і починає відбивати мелодію на барабанах; пробуджується від сну Брахма, творець всесвіту, уособлення творчої сили і для повної гармонії починає відбивати ритм танцю. Гармонія танцю, співів та музики вдихає життя в головні варни (соціальні верстви суспільства): брахманів, кшатріїв, вайшіїв, шудр. На знак шани величним богам касти здійснюють обряд жертвопринесення Яджня – фундаментальний ритуал індуїзму. Даруючи Богам фрукти, овочі та рис, касти таким чином задовольняли їх і підтримували світовий порядок – дхарму. Студенти на завершення свого виступу станцювали індійський народний танець та вразили присутніх майстерністю його виконання.

Видавці (ВС-26) провели для присутніх сеанс медитації. Медитація – це психофізична практика, метою якої є отримання вищого знання шляхом особистого розчинення в абсолюті. А після медитування студенти почастували присутніх їжею рослинного походження. Саме рослинна їжа є основою раціону індусів. В Індії, країні, де сповідують індуїзм, до 40% населення вегетаріанці.

Студенти-журналісти із групи Ж-36 розповіли учасникам фестивалю про кришнаїзм. «Це далеко не найпоширеніша релігія в світі, однак, коли ви прямуєте Хрещатиком, існує висока ймовірність зустріти кришнаїтів танцюючими під меланхолічну музику. Ласкаво просимо в наш маленький світ кришнаїзму», – розпочала свій виступ молодь. «Віровчення кришнаїзму або релігія вайшнавів (відданих Богу) заснована на принципі монотеїзму. З точки зору цього віровчення, існує єдиний абсолютний Бог – Кришна, який виступає у трьох своїх проявах: Бхагавак, Брахман і Параматма. Бхагавак – це сторона Бога як Верховної особистості, що володіє незбагненними якостями, всім багатством, могутністю, красою. Брахман – позаособистісна сторона: всеохоплююча абсолютна істина, незбагненна, нескінченна сила. Параматма – це темрява, в якій виражається Верховна Душа, що знаходиться в серці кожної живої істоти разом з індивідуальною душею – дживою. У культовій практиці кришнаїтів велике місце відводиться омиванню, ритуальним богослужінням у храмі та медитації. Під час медитації людина повністю «вимикається» із цього світу і концентрується на любові до Бога. Виняткова роль під час медитації відводиться мантрі (очищенню розуму): «Харе Кришна, Кришна Харе, Харе, Харе Рама, Харе Рама Рама, Рама Харе». За словами кришнаїтів, мантра – це оспівування святих імен Бога. Протягом дня кришнаїти повинні вимовити мантру 1728 разів. Студенти розповіли, що  велике значення в кришнаїзмі надається й харчовим обмеженням. «Відданим» забороняється вживання в їжу м’яса, риби, яєць. Кришнаїти пропагують вегетаріанську їжу. Окрім того, вони забороняють застосування одурманюючих і збуджуючих засобів, в тому числі кави, чаю, тютюну». Як відбувається колективна медитація, студенти показали на сцені. Для набуття свідомості Кришни віруючим потрібно навчитися виходити з власного тіла і перебувати в особливому стані (впадати в екстаз) при проголошенні мантри, щоб перестати відчувати власне тіло і злитися в екстазі з Кришною. Людина, що впадає в екстатичний стан, переживає вісім станів. Ці стани студенти показали у ритуальному танку:

1 стан – настає заціпеніння і відчуття спустошеності;

2 – вас пробиває піт;

3 – волосся на тілі стає дибки;

4 – голос починає тремтіти і зникає;

5 – ви починаєте тремтіти і трястися;

6 – ваша шкіра змінює колір;

7 – ви починаєте плакати і битися в істериці;

8 – ви впадаєте в каталептичний транс.

На завершення свого виступу, майбутні журналісти пригостили присутніх веганським печивом із передбаченнями, які кожен бажаючий міг взяти на пам’ять.

Студенти групи МЕВ-66 презентували вішнуїзм. «Вайшнавізм або вішнуїзм, – розповіли вони присутнім, – один із основних напрямів в індуїзмі. Його особливістю є поклоніння Господу Вішну і його Дашаватара (10 головних аватар) (особливо Господу Рамі і Господу Кришні). Вайшнавске богослів’я включає в себе основні вірування індуїзму: переселення душ, сансара, карма, а також різні види йоги, але з ухилом на поклонінні Богу Вішну і його аватарам за допомогою процесу бхакті-йоги, який зазвичай втілюється в оспівуванні імен Вішну, медитації і в поклонінні статуї Вішну. Послідовників вайшнавізму зазвичай називають «вайшнавами» або «вішнуїтами». Згідно з останніми статистичними даними вайшнави складають приблизно 70% від числа всіх послідовників індуїзму». Студенти показали, як відбувається обряд посвяти у вішнуїти, що називається дикша чи дикшит. Гуру розповів своїм учням, що вони повинні присвятити життя служінню Богу Вішну і повторити кілька разів мантру «Ом Намо Нараяна, Ом Намо Вішнуве, Ом Намо Бхагавате Васудевая». Змайстрована студентами статуя Бога Вішну уважно спостерігала за дійством на сцені…

Група ПР-16 презентувала найпоширенішу світову релігію, яку сповідує третина жителів планети, – християнство. Студенти розповіли учасникам фестивалю про десять заповідей Бога, які були дані Богом Мойсею на горі Синай, та зіграли інсценівки, показавши гріхи, уникати яких заповідав Бог, та шлях зречення цих гріхів. «Нехай не буде в тебе інших богів, окрім мене. Не взивай намарне імені Господа Бога твого. Пам’ятай день святий святкувати. Шануй батька твого й матір твою. Не вбивай. Не чини перелюбу. Не кради. Не свідчи неправдиво на ближнього твого. Не пожадай жінки ближнього твого. Не пожадай нічого того, що є власністю ближнього твого», – лунало зі сцени. А на завершення студенти заспівали під звуки гітари пісню про те, як важливо вміти нести свій хрест. Кожен із них тримав у руках запалену свічку, мерехтіння якої нагадувало присутнім про тендітність і вразливість кожної душі, що шукає себе у світі. Світло у залі в цій частині виступу підсилювалось стократ сяйвом їхніх сердець.

Фестивальну естафету перейняла група СОЦ-86, підготувавши інсценізацію практичного заняття, на якому студенти вивчали іслам. Це світова релігія, котру сповідує кожен четвертий житель планети. Мотивом для вивчення студентами ісламу, за задумом режисерської групи, була поїздка до Єгипту, яку їм буцімто обіцяла завідувачка випускаючої кафедри. Тож вони студіювали і головні положення ісламу, і практикувались у вправності зав’язування хіджабу. Серед студентів були і дуже старанні, і зовсім байдужі до навчання. Тож кожен міг подивитися з боку, наскільки непривабливо виглядають інші.

Майбутні міжнародники із групи МВ-56 ретельно підготувалися до презентації буддизму. Етапи своєї підготовки вони висвітлювали на сторінках у соцмережах, тому всі присутні були заінтриговані. Зокрема увагу присутніх привертали коні, яких так майстерно готували студенти разом зі своїм куратором у переддень виступу. На конях на сцену «в’їхав» візничий, який пояснював юному принцу Сіддхартхі й усім присутнім, що таке нещастя, хвороби, смерть і страждання. Саме ці чотири зустрічі змінили життя Сіддхартхи Гаутами, він пішов із дому й став аскетом. А незабаром прозрів, досягнув стану нірвани, зрозумів, як влаштований світ і якою є істина.

Стрижнем вчення Будди є чотири благородні істини:

  1. Життя є страждання.
  2. Існує причина страждань.
  3. Існує подолання страждань.
  4. Існує шлях, що веде до подолання страждань.

Своє вчення Сіддхартха Гаутама подарував людям. Тому кожен, хто слідуватиме його настановам, зможе стати Буддою – просвітленим. Відеоряд, що студенти демонстрували як супровід свого виступу, влучно доповнював відчуття глибини прозріння, яке відчув Будда і до якого закликає людей буддизм.

Група МП-76 зацікавилася вірою Бахаї і розповіла присутнім про цю досить молоду, але достатньо відому релігію. За географією поширення ця релігія посідає одне з перших місць у світі. «Бахаїзм – релігія послідовників Багаули, ім’я якого перекладається як «Слава Господа». Виникнувши у 1844 році в Ірані, ця релігія і сьогодні об’єднує до п’яти мільйонів людей, котрі живуть в 166 країнах світу. Засновником основних положень бахаїзму вважається ширазький торговець Алі Моххамед, який 22 травня 1844 року проголосив початок нової ери в історії людства», – прозвучало зі сцени. За допомогою театралізованого танцю студенти показали, як передав вчення Алі Моххамед своїм послідовникам. «Люди мають різні поняття про Бога та його природу і називають його різними іменами, але все ж таки вони згадують одну й ту ж небесну істоту», – розповів пророк. «Послідовники бахаїзму вірять, що великі релігії світу божественні за походженням. Всі вони були повідомлені божими посланниками у різних місцях і в різний час. Бахаїсти вважають: жодна епоха не залишилась без керівництва Бога, вона керувалась Богом через його посланців. Їх поява на землі настільки рідкісна, що людству відомо лише кілька імен: Кришна, Авраам, Мойсей, Будда, Ісус, Моххамед, Баб і Баха-Ула. Кожен із них створив релігію і надихнув до розвитку самостійну цивілізацію». Всі релігії є етапами одкровення єдиного Бога. Об’єднати ці релігії в одну і покликана віра Бахаї.

Завершився фестиваль релігій театралізованою розповіддю групи МЕВ-85 про церкву саєнтології. На сцені був зіграний і Рон Хаббард, який 18 лютого 1954 року заснував церкву саєнтології в Лос-Анджелесі, і відомий американський актор Том Круз, що є переконаним прихильником цієї організації, та інші зірки Голлівуду, котрі підтримують їхні ідеї. Студенти інсценізували шлях Рона Хаббарда через горнило Другої світової війни до пропагування своїх принципів. Основи уявлень саєнтологів викладені в книзі Хаббарда «Діанетика – сучасна наука душевного здоров’я». Діанетика – це вчення про розум, про душевне здоров’я, технологію позбавлення комплексів і шкідливих звичок. Церква саєнтології нині має 13 тисяч співробітників в 107 країнах світу.

 

Наприкінці «Фестивалю релігій» Катерина Михайлівна подякувала присутнім за якісну і натхненну роботу та пригостила всіх учасників фестивалю від імені колективу Кафедри філософії цукерками із зображенням логотипу кафедри, а також її головного гасла: «Вчитися цікаво!».

Теги: Фестивалі